onsdag 26 december 2012

Julen är nära!! Eller var..nu ärr den förbi!

På måndag är det julafton! Tänk så nära jul vi är nu!!!!
Eller tja, jul är det väl redan...
Så skrev jag, men så glömde jag publisera inlägget, och nu är det redan annandagen! :-)

Jag tar ut lite av de sista föräldrardagarn jag har nu, och passar på å vara lite julledig. Hemma med barnen är både underbart och olidligt på samma gång. Redan efter två dagar längtar jag efter ett andrum, som nu. När barnen äntligen somnat i tid och man får tid till att göra ingenting. Då är det helt ljuvligt att vara med barnen hela dagen. Men en dag sim igår, när ingen av dom somnade i vettig tid, och när jag äntligen fått Jessi att somna å skulle lägga Ville, så han han knappt somna förrän Jessi vaknade igen. Och när jag äntligen fick henne att somna om igen hann jag inte ens hoppa in i duschen innan hon kom ut spatserande igen. Slutade med att jag somnade själv när vi slutligen försökte lägga henne i vår säng. Sånna dagar gillar jag inte.. Men jag fick en 10timmar-natts sömn! Alltid något :-)

Idag försökte jag mig på lite godis i hälso tecken.

Två sorter blev det.
Funna på Pinterest, som är min stora läst förresten. :-)

http://www.thenourishinggourmet.com/2008/09/nourishing-and-scrumptious-mounds-candy-bars.html

Länken tar dig till den engelska blogg där jag fann bägge recepten som jag prövade idag. Direkt kommer du till Kokosgodiset, som jag gjorde i små isformar från IKEA istället. Jag ändrade en cup till en dl. rakt av. Fungerade jätte bra! Och jag som älskar kokos tycker detta var otroligt gott!!
Blev ju inte sämre av att det innehöll cocosolja, som jag nyligen börjat använda å steka i (en liten burk som finns bland oljorna i affären) eftersom det är bland det hälsosammaste fettet man kan få i sig! Förväxla det inte med kokosfett bara, då det istället är hälsofarligt!


Det andra receptet jag prövade är jordnötsgodis, eller penutbutterbuttons ala Resse..tror jag de hette. Jag ändrade lite i receptet.. istället för att ha smält choklad, så gjorde jag samma choklad som var till det andra receptet, å använde istället. Jag är ju jordnötschoklad galen, så detta var farligt gott. Fördelen är ju att bägge godisarna är väldigt mäktiga, så två tre styck är mer än lagom. Åtminstone för mig numera. :-)

Jag äter enligt extravaganzas halvfart fortfarande. Dock har jag verken fått/tagit mig tid, till att verken träna eller väga mig på centret. Å det känns inte bra. Min crosstrainer står nere i källaren, å när jag är hemma själv n barnen som nu, så vågar jag inte gå ner där å köra. Då hör jag ju inte om någon av dem skulle vakna eller så..
Hittar tusentals undanflykter och förklaringar till varför jag inte tränar. :-(
Har ingen ork till att hitta lösningar istället. Barnvakt är ingen idé. Blir bara massa krabb.. träna med barnen är inte lockande... Och där tog det stopp.

Nä om mitt nyårslöfte skulle bli att prioritera lite bättre kanske. :-/

Men det känns bra m mat och sånt i alla fall. Har inga problem att äta vettigt å lagom. Tror inte jag går ner så jätte mycket varje vecka, men så länge jag går NER är jag jätte nöjd!

Nu ska jag ta mig en stor kopp te och fortsätta ignorera disken, och istället tanka lite mental näring genom pinterest. Mohahaha!!!!!!

Ha en härlig jul på er alla!!









Skickat från min HTC

2 kommentarer:

  1. Sebbe har vi inte fått i säng förräns
    ca 00.30 nu i flera dagar ....
    en annan är ju som en levande zombie o han e hur pigg som helst helt otroligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä dom kommer snabbt in i andra sömnrutiner. Nu har vi jobbat ett par dagar på att återfå normal läggning, så idag somnade Jessi straxt efter 18 och Ville vid 19. *lycka*

      Radera